پلاتین

پلاتین

پلاتین

Device

دلكو يكى از اجزاي مهم سيستم جرقه زنى مى باشد و پلاتين نيزيكى از اجزاى دلكو است. وظيفه پلاتين قطع ووصل جريا ن مى باشدروى صفحه پلاتين كه درداخل دلكو قراردارد پلاتين هاى ثابت ومتحرك نصب گرديده است . وروى شفت دلكو برامدگيهايى وجودداردكه باعث بازوبسته شدن دهانه پلاتين مى شود درمداراوليه كويل پلاتين وخازن به طورانشعاب قراردارند و جود خازن براى ذخيره برق به مدت كوتا ه هنگام بازشدن دهانه هاى پلاتين وجلوگيرى از ايجاد جرقه در بين انها است زيرا اگرتمام شدت جريان مستقيمابه پلاتين وارد شود باعث جرقه شديدى خواهد شد كه منجر به اكسيد شدن (خال زدن) پلاتين مى گرددكه در نتيجه احتراق نامنظم واز قدرت موتور نيز كاسته مى گرددولي چون خازن وپلاتين هادر مدار بطور موازى قرار گرفته مقدارى از شدت جريان راخازن در خود ذخيره مى كند خرابى يا نامتناسب بودن ظرفيت خازن باعث خال زدن وناصاف شدن دهانه پلاتين مى شود وظرفيت خازن نيز بايد با ظرفيت كويل متناسب باشد.

اجزاء سيستم پلاتين : 1- پلاتين 2- قنر مثبت پلاتين 3- فيبرى پلاتين زاويه نشت يا زاويه مكث پلاتين : به زاويه اى كه در طول ان پلاتين ها روى هم مى نشينند وجريان از مدار اوليه جهت اشباع كويل مى گزرد مكث يا دويل گويند به عبارت ديگر فاصله بين بسته شدن پلاتين تا احتراق سيلندر بعدى را زمان دويل مي گويند اين زمانى است كه جريان در مدار اوليه به اوج خودش مى رسد. در واقع زاويه دويل تعداد درجه اى است كه چكش برق مى چرخد وهم زمان با چرخش چكش برق پلاتين بسته مى شود. مقدار زاويه دويل براى ماشين هاى مختلف از طرف سازنده مشخص مى شود ولى در حالت كلى زاويه دويل موتور هاى چهار سيلندر بين 50تا 64 درجه و براى موتورهاي شش سيلندر بين 32تا 40درجه وبراى موتور هاى 8 سيلندر بين 25 تا32 درجه مى باشد ودر واقع پلاتين يكى از اجزاء اصلى مدار اوليه است . مقدار زاويه دويل را مى توان با درست تنظيم نمودن فاصله دهانه پلاتين ها تنظيم نمود . زيرا مجموع زاويه باز بودن وبسته بودن پلاتين براى يك سيلندر ثابت است . اشكا لات تنظيم غلط پلاتين : 1- اگر فاصله دهانه پلاتين ها كم باشد دويل پلاتين افزايش يافته ودر دور هاى كم كويل را گرم مىكند وبعلاوه چون ديرتر باز مى شود برق ريتارد بوده و زمان جرقه بهم مى خورد وقدرت موتور كم مى شود. 2- اگرفاصله دهانه پلاتين ها زياد باشد دويل پلاتين كاهش يافته و در دور هاى بالا قدرت جرقه كم شده وگاهى موتور ريپ مى زند و بعلاوه چون پلاتين ها زودتر باز مىشوند برق اوانس شده وممكن است موتور ضربه دار كاربكند .

نكات مهم در طراحى پلاتين : 1- بازى زياد شفت دلكو در بوش برنجى باعث مى شود كه فاصله دهانه پلاتين كم و زياد مى شود و در نتيجه موتور درست كار نمى كند و پلاتين ها سوخته خواهد شد . 2- خوردگي بوش عايق پلاتين ها که باعث مي شود پلاتين ها به کندي از هم جدا و فاصله انها کم وژياد شود و در نتيجه موتور درست کار نمي کند وسوختن پلاتين ها حتمي است . 3- فشار ژياد فنر باعث خوردگي ژياد فيبر پلاتين مي شود و فشار خيلي کم باعث نرسيدن برق در دور ژياد مي شود لذا نتيجه اين دو سوختن پلاتين ها است . 4- فاصله پلاتين ها بايد تنظيم باشد واگر ناتنظيم باشد باعث بهم خوردن تعادل بين كار كويل وخازن خواهد شد. 5- فيبر پلاتين متحرك كه با بادامك هاى دلكو تماس دارد اگر كوتاه باشد سبب مى شود كه موتور در سرعت زياد بد كار كند يا به حالت خاموش شدن درمى ايد.

دیدگاه ها (0)

    دیدگاه خود را بیان کنید